Med sosiale medier kommer du nærmere kjendisene enn noen gang tidligere

Mye kan sies om sosiale medier, men en ting som er sikkert er at vi kommer mye nærmere kjendisene  nå enn noen gang tidligere.

For bare 30 år tilbake var det ikke mange andre steder enn i magasiner og i nyhetene du kunne se og lese om kjendisene – foruten om å dra på konserter eller se på filmer såklart. Hva de gjorde på fritiden eller hvordan huset deres så ut var informasjon de færreste satt på. Med inntoget til sosiale medier er det nå derimot en helt annen verden.

Hvorfor er sosiale medier viktig for kjendiser?

Sosiale medier for kjendiser har mye til felles for sosiale medier for bedrifter. En bedrift selger et produkt og det samme gjør kjendisen som ‘selger seg selv’. En kjendis som ønsker å opprettholde kjendisstatusen sin er avhengig av å ta sosiale medier på alvor. Noen velger å ignorere det og må se seg slått av en som har et par millioner følgere på YouTube.

Uansett om det er snakk om en artist, skuespiller eller realitystjerne er det et produkt som blir solgt. For artisten er det musikken og for skuespilleren er det filmene eller seriene. Et godt eksempel er skuespilleren The Rock. Mange vil påstå at han er en middels god skuespiller, men han har med sin personlighet med humor og ærlighet nå nesten 150 millioner følgere på Instagram. Hans utrolige popularitet på sosiale medier gir han roller han ellers bare kunne drømme om. For ikke å snakke om kolleksjonene med Under Armour som blir utsolgt på et blunk.

Derfor er sosiale medier også viktig for merkevarer

De siste 10 årene har de ulike merkevarenes markedsføringsstrategier utviklet seg til å omfatte sosiale medier også. På grunn av dagens sosiale klima er en tilstedeværelse på plattformer som Facebook og Instagram en nøkkelfaktor for å overleve. Ikke bare med tanke på markedsføring, men også for økt kommunikasjon mellom merkevaren og kundene. Faktumet er at sosiale medier bringer merkevarer nærmere forbrukerne akkurat som sosiale medier bringer kjendiser nærmere deres tilhengere. Her var merkevarer som NorgesAutomaten vært raske til å tilpasse seg med sitt casino online og store utvalg av norske spilleautomater. De kunne derfor komme nærmere kundene sine med en gang og bygge tillit mot potensielle kunder.

På hvilke plattformer kan du følge kjendisene?

Instagram

Instagram er en nødvendighet om du ønsker å få med deg det nyeste om kjendisene. Ved siden av deres egen profil finnes det nok av sladderblader som oppsummerer alt fra kjendisenes verden. Etter at Instagram kopierte story-funksjonen til Snapchat har de virkelig kapret tronen som den mest attraktive plattformen for kjendisnytt. Sender du en DM eller skriver en vittig eller omtenksom kommentar får du til og med kanskje et svar?

Twitter

Twitter er ikke like attraktivt for de fleste når det kommer til kjendiser. Likevel har Twitter sin plass for å komme seg så nære heltene som mulig. Twitters bakdel er at det legges ut lite bilder, og det er tross alt bilder og video de aller fleste har lyst til å se. På den annen side har du mulighet til å svare og sende en ‘Tweet’ til kjendisene på Twitter.

YouTube

YouTube er ikke en like populær plattform for kjendisene som de ovenfor. Mye av det er fordi det er en plattform som krever mer. Videoer er nødt til å lages, gjerne mer enn 5 minutter lange, og det er mye mer tidkrevende enn å spille inn en enkel video på Snapchat og Instagram med mobilen.

Snapchat

Før Instagram introduserte story-funksjonen sin var det på Snapchat du virkelig kom nærme kjendisene. Det er fortsatt en app der du kan se mye fra flere forskjellige kjendiser. Å prøve å få kontakt med kjendiser via Snapchat er derimot vanskelig ettersom de aller fleste har en lukket profil.